Charakterystyka wybranej instytucji
opiekuńczo-wychowawczej, ze wskazaniem funkcji oraz celów jej działalności.
Dom dziecka
Dom
dziecka to rodzaj instytucji opiekuńczo-wychowawczej przeznaczony dla dzieci i
młodzieży pozbawionych trwale lub okresowo opieki własnej rodziny. W domu
dziecka przebywają wychowankowie w wieku od 3 do 18 lat, w przypadku
kontynuacji nauki do ukończenia 24 roku życia. Instytucja ta jest rodzajem
placówki, która ma zastąpić dziecku jego naturalne, rodzinne środowisko.
Decyzja umieszczenia dziecka w tego rodzaju placówce wiąże się często z
nieuregulowaną sytuacją prawną dziecka, jego porzuceniem, brakiem troski o nie
lub z niemożnością zapewnienia mu odpowiedniej opieki. Wpływ na decyzję o
umieszczeniu dziecka w takiej placówce ma także okresowa dezorganizacja
rodziny, niewydolność wychowawcza rodziców,
demoralizacja dziecka lub znęcanie się nad nim. Struktura organizacyjna domu dziecka to
wychowankowie, wychowawcy i zasoby materialne.
Dom
dziecka spełnia wiele funkcji i zadań w zakresie opieki i wychowania
dzieci. Do podstawowych zadań domu
dziecka należy zapewnianie wychowankom sprzyjających warunków do prawidłowego i
wszechstronnego rozwoju. Zadania te dotyczą przede wszystkim: rozwoju
osobowości wychowanków, ochrony zdrowia oraz przygotowania wychowanków do
samodzielnego życia. Jeżeli chodzi o funkcje jakie pełni dom dziecka, to jedną
z takich funkcji jest funkcja readaptacyjna. Chodzi tutaj o przysposobienie
wychowanka do warunków życia w placówce, a także do społeczności placówki i
klasy szkolnej. Drugą funkcją tej placówki jest funkcja kompensacyjna, która
polega na niwelowaniu odchyleń w rozwoju dziecka, a także na wyrównywaniu
braków wynikających z niepełnowartościowego środowiska w jaki dziecko
dotychczas przebywało. Trzecia funkcja to funkcja opiekuńcza polegająca na
zaspokajaniu podstawowych potrzeb dziecka, w tym potrzeb
emocjonalno-uczuciowych, czuwanie nad bezpieczeństwem i zdrowiem wychowanków. Kolejna
funkcja placówki to funkcja wychowawcza. Chodzi tutaj o wszechstronny rozwój
osobowości dziecka a konkretniej o kształtowanie cech osobowości tj: poczucie własnej
godności, szacunek dla innych, skromność w stosunkach międzyludzkich,
prawdomówność czy odwaga w wyrażaniu własnych myśli i codziennym działaniu. Za
pożądane cechy osobowości uważa się także: solidność, pracowitość, rzetelność,
wytrwałość, punktualność czy wewnętrzną dyscyplinę. Wychowawca stymuluje
wychowanka do aktywności. Następna funkcja to funkcja profilaktyczna polegająca
na usuwaniu czynników zagrażających zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi dziecka.
Ostatnią funkcją jaką pełni dom dziecka to funkcja socjalizacyjna, która polega
na wykształceniu w wychowankach umiejętności współżycia w grupie, kształtowanie
postawy altruistycznej i empatycznej, wytworzenie potrzeby poczucia
sprawiedliwości i uczciwości w postępowaniu międzyludzkim.
Placówka
zobowiązana jest do wypełnienia wobec wychowanka podstawowych funkcji
rodzinnych i kompensowania braków i niedostatków środowiska rodzinnego.
Obowiązkiem jest podtrzymywanie więzi rodzinnych, umożliwienie kontaktów
rodzinnych, doprowadzenie do częściowej normalizacji sytuacji rodzinnej. Do
celów domu dziecka możemy zaliczyć: zapewnienie dziecku optymalnych warunków do
rozwoju, zaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka i zapewnienie ochrony
zdrowia, polegających na zapewnieniu odpowiednich warunków mieszkaniowych
podopiecznym, wyżywienia, odzieży i innych przedmiotów osobistego użytku.
Kolejnym celem domu dziecka będzie zaspakajanie potrzeb życiowych
wychowanków, stworzenie warunków do zaspokajania tych potrzeb oraz nauczenie
wychowanków ich zaspokajania, przekazanie podopiecznym praktyczną wiedzę, a także ukształtowanie
właściwych nawyków. Dom dziecka powinien także zapewnić warunki wychowankom do
prawidłowego rozwoju fizycznego oraz
opiekę lekarską w celu utrzymania dobrego stanu zdrowia. Kolejnym celem
domu dziecka będzie wspomaganie prawidłowego rozwoju osobowości wychowanków.
Chodzi tutaj o zaspokajanie potrzeb emocjonalno- uczuciowych dzieci,
przywrócenie równowagi psychicznej, kształtowanie poczucia bezpieczeństwa.
Kształtowanie pożądanych cech osobowości oraz umiejętności współżycia w grupie.
Jednym z głównych celów domu dziecka jest przygotowanie wychowanka do
samodzielnego życia w społeczeństwie. Cel ten realizowany jest dzięki
wykonywaniu obowiązku szkolnego i stwarzaniu warunków do dalszego kształcenia
aby wychowanek mógł zdobyć kwalifikacje zawodowe zgodne z jego indywidualnymi
uzdolnieniami i zainteresowaniami, co pomoże mu w znalezieniu pracy. Kolejnym
celem tej placówki jest przygotowanie wychowanka do życia w rodzinie, poprzez
poznanie wzorów życia rodzinnego a także zdobycia umiejętności samodzielnej
organizacji gospodarstwa domowego. Zadaniem domu dziecka jest także przekazanie
praktycznych umiejętności oraz wiadomości odnośnie samodzielnego funkcjonowania
w społeczeństwie, a także wyrabianie zaradności życiowej, umiejętność
gospodarowania wolnym czasem i pieniędzmi, załatwianie spraw w urzędach czy
bankach. Ponadto placówka ta wspiera także wychowanka w poszukiwaniu pracy i
mieszkania, co jest warunkiem rozpoczęcia samodzielnego życia.
Podsumowując, dom
dziecka zastępuje wychowankowi jego naturalne, rodzinne
środowisko, zapewnia opiekę i wychowanie, odpowiednie do potrzeb warunki
rozwoju i przygotowuje go do
samodzielnego życia.
Bibliografia:
1.
,,Pedagogika społeczna'' E. Federowicz PUW
2.
,, Pedagogiczne aspekty działalności domów
dziecka'' J. Zastempowski
3.
,, Wychowanie w domu dziecka'' J. Raczkowska
5.
http://www.profesor.pl/mat/n13/pokaz_material_tmp.php?plik=n13/n13_a_bryska_050525_1.php&id_m=15271
Autor: Monika
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Będzie super, jeśli podzielisz się z nami swoją opinią:)