Rodzina – charakterystyka środowiska wychowawczego
Wstęp
Rodzina jest grupa pierwotną, do której większość
ludzi trafia tuz po narodzeniu i w której pozostaje zwykle do końca swojego
życia. B. Niemierko pisze, że grupy pierwotne stanowią podstawę rozwoju
społecznego jednostek[1].
Grupy pierwotne – w tym rodzina – pełnią ogromna role edukacyjną, ze względu na
pierwszeństwo doświadczeń, mnogość kontaktów i szczególną podatność wychowawczą
młodego człowieka.
Celem pracy jest przedstawienie rodziny jako
naturalnego środowiska społecznego i wychowawczego człowieka, ze szczególnym
naciskiem na funkcje wychowawczą rodziny. Pierwsza część pracy zawiera
ustalenia definicyjne dotyczące rodziny jako grupy społecznej dokonane w
oparciu o dostępną literaturę. Druga część pracy natomiast przedstawia wpływ
stylów wychowawczych oraz postaw rodzicielskich na poprawność realizowania
przez rodzinę funkcji wychowawczej. W pracy pominięte zostały przypadki rodzin
skrajnie dysfunkcyjnych i patologicznych.
1. Rodzina
jako środowisko naturalne i pierwotne – ujęcie definicyjne
Rodzina jest naturalnym środowiskiem wychowawczym,
jak również pierwszą i fundamentalną grupą w życiu człowieka. Najczęściej
rodzina opiera się na więzach krwi, adopcji lub małżeństwa. Spełnia ważne
funkcje zarówno dla utrzymania ciągłości biologicznej, jak i normalnego rozwoju
psychospołecznego jednostki i społeczeństwa.
Rodzina jako grupa społeczna podlegała zmianom na
przestrzeni wieków. Zmiany te miały związek z sytuacją polityczną,
industrializacją, zmieniającymi się warunkami bytowymi i relacjami społecznymi,
jednak funkcja wychowawcza rodziny
pozostaje niezmienna. Rodzina przestała być natomiast grupą, która produkuje
dobra materialne, w XIX wieku uznano rodzinę za ,,podstawową komórkę życia
społecznego oraz za podstawową instytucję wychowawczą”.[2]
F. Le Play definiował rodzinę jako podstawę społeczeństwa, jako komórką w
sensie biologicznym, społecznym, ekonomicznym, kulturowym oraz wychowawczym.
Twierdził, że to właśnie w rodzinie zaczynają się procesy i zjawiska życia
społecznego.[3]
Rodzinę w XXI wieku można nazwać ,,rodziną
współczesną”, przeciwstawiając pojęcie to
rodzinie dawnej, ,,tradycyjnej”. Dawną rodzinę ujmuje się jako grupę
produkującą, która przygotowuje młodsze pokolenie do samodzielnego życia.
Rodzina nowoczesna nazywana jest ,,małą rodziną”. Cechą która charakteryzuje
ten typ rodziny jest mała liczba dzieci oraz zamknięcie się w pokoleniu:
rodzice-dzieci. Praca zarobkowa obojga rodziców także jest cechą odróżniającą
rodzinę współczesną od dawnej, gdzie matka zajmowała się prowadzeniem domu, a
ojciec był głównym żywicielem rodziny. Dzisiaj względy ekonomiczne, kulturowe
oraz społeczne powodują, że oboje rodziców podejmuje pracę zarobkową. B. Suchodolski[4]
wymienia zadania, jakie powinna pełnić rodzina. Pierwsze miejsce na liście
zadań tych zajmuje stwierdzenie, że ,,rodzina jest najważniejszym środowiskiem
wychowawczym”. Jak zauważa F. Adamski[5],
realizacji wychowawczej funkcji rodziny powinna polegać na realizacji
następujących zadań:
·
zaspokajaniu
podstawowych potrzeb dzieci,
·
dostarczaniu
pożądanych społecznie wzorów zachowań,
·
przekazywaniu i przyswajaniu norm i wartości,
·
umożliwianiu dzieciom uczestniczenia w różnego
rodzaju czynnościach i obowiązkach domowych,
·
rozwiązywaniu
konfliktów międzyludzkich, pogłębianiu więzi z najbliższymi.
Ujmując rodzinę jako grupę społeczną podkreśla się
fakt, że jest to grupa podstawowa, pierwotna, najważniejsza i niezastąpiona w
życiu dziecka.[6] Jak podkreśla J. Izdebska[7] w tej małej grupie społecznej
stosunki emocjonalne i społeczne są względnie trwałe, spontaniczne oraz oparte
na wzajemnej opiece i pomocy. Rodzina stanowi integralny i niezmiernie ważny
element każdego społeczeństwa[8]. Jest wspólnotą trwałą, nie
do zastąpienia w
zaspokajaniu potrzeb, zwłaszcza emocjonalnych swych członków. Pozostaje
wyjątkowym miejscem obcowania najbliższych sobie emocjonalnie osób.
Optymalne warunki do realizacji wszystkich potrzeb i
funkcji spełnia rodzina pełna,tj. złożona z rodziców i dzieci połączonych
silnymi więziami emocjonalnymi. Jednak wiadomo, że w społeczeństwie jedynie
część rodzin odpowiada temu modelowi. Obok funkcjonują rodziny rozbite (kiedy
jeden z rodziców jest trwale nieobecny), rodziny zrekonstruowane (poprzez
zawarcie ponownego związku małżeńskiego przez jednego z rodziców), rodziny
zdezorganizowane, dysfunkcyjne czy patologiczne.
2.
Rodzina jako środowisko wychowawcze
Maria Przetacznik uważa, że „rodzina stanowi
najbliższe otoczenie społeczne dziecka, od którego jest ono uzależnione”[9].W miarę rozwoju dziecka
następuje stopniowe rozluźnianie więzów rodzinnych na rzecz rozszerzania
kontaktów ze środowiskiem rówieśniczym, jednak atmosfera życia rodzinnego,
silnie oddziaływają na kształtującą się osobowość zarówno małego dziecka, jak i
później młodego człowieka. Rola rodziny w przekazywaniu wartości swemu
potomstwu, norm i zwyczajów postępowania jest pierwszoplanowa i najważniejsza.
Od urodzenia, aż do śmierci jednostka jest pod wpływem tego, co myślą, co
cenią, do czego dążą, w co wierzą, co uznają za najważniejsze, według jakich
zasad postępują rodzice i inni członkowie rodziny.
Postawy oraz style rodzicielskie, prezentowane w stosunku
do dzieci, maja ogromny wpływ na prawidłowość bądź nieprawidłowości w procesie
kształtowania się osobowości dziecka. M.Braun - Gałkowska definiuje postawę
rodzicielską jako „ względnie stały sposób odnoszenia się do dziecka.
Ustosunkowanie to oparte jest na pewnych danych intelektualnych, zabarwione
określonymi emocjami i związane z tendencją do względnie stałych zachowań"[10]. Na charakter postawy
rodzicielskiej składają się takie komponenty jak:
·
wiedza o
dzieciach z zakresu psychologii, fizjologii, czyli wiedza na temat potrzeb i
możliwości dzieci w ogóle stanowiąca myślowy, poznawczy składnik postawy,
·
wiedza o
własnym dziecku, jego możliwościach i potrzebach - składnik emocjonalny, czyli uczucia wobec
własnego dziecka,
·
składnik behawioralny przejawiający się w
określonych zachowaniach wobec dziecka, sposobach zwracania się do niego,
formach sprawowania kontroli, sposobach nagradzania i karania,
Istnieje wiele typologii postaw rodzicielskich. Za
wzorcową uznaję się typologię L.Kannera, który wyróżnił cztery główne postawy
rodzicielskie[11]:
·
akceptację i
miłość,
·
jawne
odrzucenie,
·
perfekcjonizm,
·
przesadną opiekuńczość.
Z kolei Slater umiejscowił postawy rodzicielskie w
schemacie koła, w którym naprzeciw siebie znajdują się postawy antagoniczne:
·
pobłażliwość i
surowość,
·
tolerancja i brak tolerancji,
·
ciepło i chłód,
·
uzależnieniE i
separowanie się.
Jedną z najpełniejszych typologii postaw
rodzicielskich jest ta autorstwa M. Ziemskiej[12].
Wyróżniła ona postawy właściwe oraz niewłaściwe z punktu widzenia oddziaływania
na kształtowanie się postaw oraz osobowości dziecka. Zdrowa rodzina prowadzona
przez dojrzałych emocjonalnie rodziców zapewnia dziecku poczucie
bezpieczeństwa, bycia kochanym i potrzebnym. Dojrzałość emocjonalną rodziców
uważa się za główny czynnik warunkujący właściwe postawy wobec dzieci. W
rodzinie o silnych więzach emocjonalnych możliwe jest pełne poznanie i
zrozumienie potrzeb i możliwości dziecka oraz racjonalne zaplanowanie i
kierowanie procesem wychowania. Istotny jest tu sposób odbierania przez dziecko
uczuć, które rodzice czują do niego. Błędna interpretacja zachowań rodziców
(np. przesadnych wymagań bądź nadmiernej swobody) może utrudnić dziecku
zrozumienie uczuć, jakie rodzice do niego czują. Ziemska wyróżnia następujące
postawy właściwe[13]:
·
postawę
akceptacji wyrażającą się w okazywaniu dziecku miłości bez względu na trudności
z nim związane, na jego dysfunkcje. Rodzice tacy wychowują człowieka pewnego
siebie, dojrzałego emocjonalnie i odpowiedzialnego.
·
postawę
uznania praw dziecka w rodzinie jako równych przejawiająca się w akceptowaniu
samodzielnych decyzji i działań dziecka , zachęcaniu go do decydowania o sobie,
ostrożnym wspieraniu w działaniu bez krępowania i nadmiernego ograniczania
swobody. Wychowują osobę odważną i odpowiedzialną o dużej wierze we własne
siły.
·
postawę
współdziałania z dzieckiem ściśle połączoną z uznaniem praw dziecka jako
równych,
·
postawę rozumnej swobody widoczna u rodziców,
którzy stanowiąc dla dziecka autorytet, nie hamują jego aktywności, pozwalają
na samodzielne zdobywanie doświadczeń z dala czuwając nad bezpieczeństwem.
Niedojrzali emocjonalnie rodzice mogą prezentować
szereg postaw kaleczących kształtującą się osobowość dziecka. Do takich
niewłaściwych postaw według Ziemskiej należą:
Ø Postawa odtrącająca, przejawiająca się we wrogim
stosunku do dziecka, postrzeganiu go jako balast stojący na drodze do
zrealizowania własnych celów, planów i marzeń.
Ø Postawa
unikania przejawiająca się nadmiernym dystansem uczuciowym wobec dziecka. Konsekwencją
takiej postawy jest nadmierna koncentracja dziecka na sobie, zdolność do
manipulacji i niedojrzałość uczuć wyższych.
Ø Postawa
nadmiernie chroniąca: przejawia się w nadmiernej kontroli nad dzieckiem,
wywyższaniu go ponad inne dzieci, brakiem stawiania mu wymagań i obowiązków,
wyręczaniem go nawet w zadaniach, które są zgodne z jego możliwościami. Dzieci
utrzymywane w poczucie wyjątkowości i w pogardzie dla innych wyrosną na osobę
zarozumiałą, egocentryczną i despotyczną. Nie są zdolne do współodczuwania
stanów drugiego człowieka i stworzyć trwałego, dojrzałego związku. Trwają w
poczuciu krzywdy i niezrozumienia.
Ø Postawa nadmiernego wymagania: charakteryzuje się
przesadnymi oczekiwaniami w stosunku do dziecka. Dziecko wychowywane w taki
sposób wzrasta w poczuciu niższości, nie czuje się kochane i bezpieczne. Inna
konsekwencją wychowania przez rodziców nadmiernie wymagających jest trwałe
przekonanie o bycie osobą niewartą miłości i zainteresowania, lękliwość,
niepewność, brak wiary w własne siły. Osoby takie oczekują od ludzi krytyki i
odrzucenia.
Postawy rodzicielskie wyznaczają style wychowania
rozumiane jako tendencję do uznawania określonych form oddziaływań
wychowawczych rodziców na dziecko. W stylu autokratycznym dziecko nie jest
podmiotem, a przedmiotem procesów wychowawczych. [14]Wszelkie
decyzje podejmowane są przez rodzica, rolą dziecka jest się podporządkować.
Styl liberalny charakteryzuje się znaczna biernością ze strony rodziców, którzy
z jednej strony zapewniają dziecku realizacje potrzeb socjalno-bytowych, z
drugiej zaś nie ingerują w proces kształtowania się jego osobowości, nie dają
wzorców postępowania, pozostawiając dziecko w jego procesie wychowawczym
niejako samemu sobie. Najbardziej odpowiednim sjest styl demokratyczny, w
którym dziecko jest podmiotem, a nie przedmiotem, człowiekiem, posiadającym
szereg praw , które powinny być respektowane. Dziecko wychowywane w takim stylu
ma wpojony szacunek dla drugiego człowieka, wynikający nie z narzucanych
autorytarnie norm, a z obserwacji zachowań rodziców w stosunku do niego i do
innych osób. Dziecko ma prawo współdecydowania o swoim wychowaniu,
wykształceniu czy sposobie realizowania swoich potrzeb, ma tez świadomość
potrzeb innych osób. Największym zagrożeniem dla dziecka i kształtowania się jego
osobowości wydaje się być skrajny brak konsekwencji w stosowaniu określonego
stylu wychowawczego. Jeśli rodzice jednego dnia starają się autorytarnie
narzucać swoja wole, by drugiego, zmęczenie po całym dniu pracy, pozostawiać
rzeczy samym sobie, w życie dziecka wkracza chaos. Chaos ten może zapanować
również w systemie wartości dziecka oraz zaburzać postrzeganie odpowiednich
wzorców postępowania.
Dzieci wychowywane przez opiekunów prezentujących
skrajne postawy rodzicielskie cechuje przewrażliwienie na swoim punkcie,
poczucie bycia niekochanym i nierozumianym przez otoczenie. Uczucia wyższe nie
kształtują się u nich prawidłowo. Nie osiągają dojrzałości emocjonalnej i mają
ogromne trudności ze stworzeniem i utrzymaniem dojrzałego związku. Jako dorośli
mają skłonność do przejawiania podobnych postaw wobec własnych dzieci. Kluczem
do przerwania ciągu skrajnych postaw w danej rodzinie jest uświadomienie ich
sobie i powolna, żmudna praca całej rodziny w kierunku zmian relacji domowych.
Rodzina jako środowisko wychowawcze jest
środowiskiem niezwykle zróżnicowanym ze względu na mnogość stylów
wychowawczych, postaw rodzicielskich, na różne uwarunkowania społeczno-bytowe
rodzin, na wielość możliwych kombinacji i układów emocjonalnych pomiędzy
członkami rodzin. Jej znaczenie w procesie wychowania i socjalizacji jest
jednak nie do przecenienia. Prawdziwym jest bowiem przysłowie „czym skorupka za
młodu…”. Tym bardziej więc należy starać się , by tworzone przez nas rodziny
jak najlepiej realizowały swoje funkcje, ponieważ jedynie rodziny właściwie
funkcjonujące sa w stanie zagwarantować odpowiednie środowisko wychowawcze
dzieciom.
[1]
Niemierko B., Kształcenie szkolne,
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 238
[2] B.
Suchodolski, Pedagogika, PWN,
Warszawa 1982, s. 205.
[3]
Tamże, s. 206.
[4]
Tamże, s. 208.
[5]
F.Adamski, Socjologia małżeństwa i
rodziny, PWN, Warszawa 1984, s.50
[6] Cyt.
za: J. Izdebska, Dziecko w rodzinie u
progu XXI w., Białystok 2000, s. 12.
[7]
Tamże.
[8] T.
Pilch, I. Lepalczyk, Pedagogika
społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Żak, Warszawa 1995, s. 151.
[9] Przetacznik – Gierowska M., Włodarski Z.,
Psychologia wychowawcza, PWN, Warszawa 1994,s. 142
[10] Michalik-Ochodek
M, Postawy rodzicielskie i ich wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka,
http://www.edukacja.edux.pl/p-11558-postawy-rodzicielskie-i-ich-wplyw-na-ksztaltowanie.php
[11]
Tamże.
[12]Ziemska
M., Postawy rodzicielskie, Wiedza Powszechna , Warszawa 1973 , s.146
[13]
Tamże, s. 147
[14] Zob.
Nawroczyński B., O wychowaniu i wychowawcach, Warszawa 1968, s. 112-115
Rembowski
J., Postawy dzieci wobec rodziców i innych członków rodziny, Gdańsk
1971,s.78-81
To bardzo przydatne opracowanie, dzięki w szczegolniości za cytaty z bibliografią:):):)
OdpowiedzUsuń