Jaki wpływ na
problematykę pedagogiki pracy ma integracja z Unią Europejską?
1.
Wprowadzenie
Procesy integracyjne, szczególnie nasilone w Europie od lat
dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia, doprowadziły do powstania nowej
koncepcji zjednoczonej Europy oraz nowej wizji europejskiego obywatelstwa.
Nowa, zjednoczona Europa „odznaczająca się co prawda kulturowym zróżnicowaniem,
różnorodnością koncepcji ekonomicznych, odmiennością wyposażenia naturalnego
poszczególnych krajów, ale opartej na wspólnym dziedzictwie kulturowym,
zjednoczonej poczuciem przynależności do wspólnej cywilizacji, a także ideą
wspólnego wychowania obywatelskiego, opartego na wspólnych wartościach kultury
europejskiej[1]”. Procesy integracyjne w
Europie, w których Polska aktywnie uczestniczy, stanowią swoistą część ogółu
zjawisk globalizacyjnych, zachodzących na większą skalę na całym świecie.
Komisja Europejska definiuje globalizację jako „trend ku głębszej
integracji i współzależności między
krajami i regionami globu. Te rosnące powiązania mają często charakter
ekonomiczny i polityczny, ale globalizacja ma także ważne aspekty społeczne,
ekologiczne i kulturowe”[2].
Gospodarcze skutki globalizacji przejawiają się głównie w pogłębianiu się różnic pomiędzy centralnymi
obszarami bogatymi a biednymi peryferiami.
W obszarze stosunków społecznych zjawisko to prowadzić może do rozpadu
dotychczasowych wzorów czy tradycyjnych systemów wartości, do rozluźniania się
dotychczasowych więzów społecznych związanych z rodziną czy miejscem pracy.
Dochodzi do istotnych przemian tożsamości jednostek, co ma następnie wpływ na
całe społeczeństwa. Żyjąc w zjednoczonej Europie na wiele problemów musimy –
niejako z konieczności – patrzeć bardziej globalnie. Problemy Francuzów czy
Belgów dotyczą już również w pewien sposób nas samych, ale nasze członkostwo w
strukturach zjednoczonej Europy stanowi także ogromną szansę i wyzwanie dla
Polaków. Z jednej strony jesteśmy zmuszeni modernizować naszą gospodarkę czy
system prawny, tak, by stał się zgodny z ogólnym systemem norm europejskich. Z
drugiej strony otwierające się przed nami rynki pracy, możliwość
nieskrępowanego podróżowania i osiedlania się stwarzają możliwości pełnego
rozwoju jednostek w wybranym przez nie miejscu. Nie ma mowy o statyczności tego
układu – proces integracji jest niezwykle dynamiczny, stąd też niezwykle
istotne wydają się być wyzwania stojące przez współczesną edukacja oraz pedagogiką pracy. Edukacja, jak i inne
obszary naszego życia, podlega globalizacji – może i powinna jednak zapobiegać
jej negatywnym skutkom, jednocześnie wzmacniając te jej elementy, które
prowadzą do rozwoju i postępu współczesnego świata. Przed pedagogami polskimi
pojawiają się nowe wyzwania – jak uchronić wartości narodowe, jednocześnie
przystosowując młode pokolenie do pełnego uczestnictwa w dziedzictwie wartości
europejskich, powinna pomagać w odnalezieniu pojawiających się pytań
dotyczących naszej tożsamości – co to znaczy być Polakiem, co to znaczy być
Europejczykiem[3]. Celem pracy jest
przedstawienie, w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu, wpływu jaki na problematykę
pedagogiki pracy ma integracja Polski z UE oraz zmiany związane z procesem
globalizacji, zachodzące na świecie .
2.
Zmiany w gospodarkach i systemach zatrudnienia krajów UE a
sytuacja w Polsce.
Praca, będąca jedną z podstawowych pojęć w obszarze
zainteresowań pedagogiki pracy,
pozostaje w bezpośrednim związku z sytuacją społeczno-gospodarczą kraju. Po
wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej kwestią istotną jest nie tylko sytuacja
gospodarki narodowej wewnątrz kraju, ale też jej obraz na tle sytuacji
ekonomiczno-społecznej pozostałych państw członkowskich. Kwestia pracy oraz
odpowiedniego przygotowania do niej stają się współcześnie sprawą coraz
bardziej złożoną, stąd też przed pedagogiką pracy stają zadania zarówno z
zakresu empirycznej diagnozy stanu rynków pracy, jak i refleksji teoretycznej,
mogącej wskazać perspektywy rozwoju w tym obszarze dla jednostek oraz całych
społeczności. Pedagogika pracy jest subdyscypliną pedagogiczną „ukazującą złożoność pracy i człowieka w
środowisku pracy wraz z uwarunkowaniami specyficznymi dla współczesnego rynku
pracy[4]”.
Wizja zjednoczonej Europy staje aktualnie przed wieloma
wyzwaniami, mającymi związek z procesami i zjawiskami społeczno-gospodarczymi,
z których wiele ma charakter globalny. Kwestia o ogromnym znaczeniu jest
gwałtowny przyrost ludności w świecie. A. Bogaj pisze, że do roku 2025 liczba
ludności może wzrosnąć do 8,5-9,5 miliarda, przy czym większość narodzin (ok.
95%) przypadnie na kraje rozwijające. Europa natomiast będzie musiała Radzic
sobie z niekorzystnym zjawiskiem stabilizacji populacji ludności na poziomie
0,5 mld[5].
Innym wyzwaniem są rozmaite przemiany strukturalne w gospodarce.
Przemianom tym musi aktualnie sprostać również Polska. Do tych, które mają
największe znaczenie z perspektywy pedagogiki pracy Bengtsson zalicza[6]:
wzrost znaczenia sektora usług na rynku pracy, polaryzację dynamiki usług w
podziale na tradycyjne i nowe, powstanie sektora technologii informacyjnej oraz
stały wzrost udziału w rynku pracy tzw. pracowników wiedzy (kreatywnych, dobrze
wykształconych, samodzielnych, wysoce wyspecjalizowanych). Andrzej Karpiński,
zauważając wiele pozytywnych zmian w gospodarce polskiej w okresie
transformacji systemowej wskazuje również na kilka obszarów problemowych, tj.
tych dziedzin gospodarki polskiej, które odbiegają od zmian zachodzących w innych
krajach UE. Rozbieżności dotyczą głównie przemysłu i rolnictwa (odsetek
ludności zatrudnionej w przemyśle jest w Polsce niższy niż w pozostałych
krajach Europy, natomiast w rolnictwie zdecydowanie wyższy), zbyt duży jest też
odsetek ludności w Polsce zatrudnionej w tzw. usługach jałowych, czyli nie
mających na celu zaspokajania podstawowych potrzeb ludności, natomiast
zdecydowanie niższy niż w Europie jest procent pracowników zatrudnionych w
budownictwie mieszkaniowym oraz przy budowie autostrad[7].
Z jednej strony pedagogika pracy i przedmiot jej zainteresowań są
powiązane z przemianami strukturalnymi w gospodarkach praw europejskich. Z
drugiej strony, ważne są zmiany zachodzące w ramach samego zjawiska pracy oraz
zatrudnienia w związku z przechodzeniem od społeczeństwa industrialnego do
informacyjnego. Społeczeństwo
industrialne jest całkowicie społeczeństwem pracy zarobkowej, przez co każda
zmiana systemu tej pracy jest równocześnie zmiana społeczną[8]. Społeczeństwo pracy charakteryzuje się
standaryzacja pracy, zatrudnienia oraz innych ważnych dziedzin życia, takich
jak na przykład edukacja czy kultura (unifikacja zachowań). Obecnie jednak
świat – a wraz z nim zjednoczona Europa z Polska, wkraczają w nowa fazę. Dzięki
rozwojowi nowych technologii i technik informacyjnych, społeczeństwo
przemysłowe przekształca się stopniowo w społeczeństwo informacyjne. Europejski
rynek pracy staje się coraz bardziej zautomatyzowany, co prowadzi do
zmniejszanie się wartości rynkowej pracy ludzkiej. Beck zwraca uwagę na
konieczność odstandaryzowania pracy zarobkowej, jej czasu oraz miejsca.
Dochodzi więc do stopniowego przechodzenia od dotychczasowego zatrudnienia w jednym miejscu, w pełnym
wymiarze czasu pracy do znacznie bardziej ryzykownego systemu zatrudnienia
zdecentralizowanego, pluralistycznego, zmiennego i niepełnego[9].
Pojawiają się nowe formy zatrudnienia, będące wyzwaniem dla pracowników, a tym
samym dla pedagogiki pracy, takie jak: wynajmowanie pracowników, Job-sharing (kiedy
kilka osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy dzieli stanowisko
oraz wynagrodzenie pracy pełnowymiarowej), wykorzystywanie usług osób samozatrudnionych,
korzystanie z pracy nakładczej i telepracy czy tez zatrudnianie na podstawie
umów stażowych dla bezrobotnych). Wzrasta również znaczenie form zatrudnienia
wcześniej w Polsce niemal niewystępujących, takich jak system zatrudnienia w
skróconym tygodniu pracy czy tez system pracy weekendowej). Firmy, poszukując oszczędności, coraz
chętniej sięgają po outsourcing – czyli przekazywanie określonego zakresu prac
poza firmę. Wraz z dalszą restrukturyzacją gospodarki europejskiej należy
sądzić, że dojdzie do dalszego zmniejszenia liczby miejsc pracy w sektorze
produkcyjnym. Nieustanne zmiany na rynku pracy (dla Polaków są to zmiany
związane z przekształceniami w dziedzinie gospodarki, postępującymi zmianami
społeczno-politycznymi oraz integracją z Unią) wymagają od pracowników ogromnej
elastyczności i zdolności adaptacyjnych, nieustanna niepewność powoduje również
zdecydowanie większy stres związany zatrudnieniem. Zmienia się więc sam rynek
pracy, zmieniają się też sposoby
wykorzystania siły roboczej. Nowy rynek
pracy i zasady na nim panujące wymuszają niejako większą elastyczność oraz
zdolność dostosowywania się do zmieniających się reakcji, również poprzez
ustawiczne dokształcanie się, a czasem całkowita zmianę dotychczasowego zawodu.
3.
Priorytety oświatowe zjednoczonej Europy wyzwaniem dla pedagogiki
pracy
Kluczowa rolę w budowaniu nowej wizji zjednoczonej Europy ma
odegrać edukacja. Aby tak jednak mogło się stać, poszczególne kraje UE, w tym
Polska, powinny respektować wspólne zasady polityki oświatowej. Zasady te
zostały już sformułowane, znalazły się one między innymi w raporcie Edukacja
dla Europy z roku 1999. Autorzy raportu stanęli na stanowisku, że Europa staje
w obliczu niezwykle poważnych wyzwań związanych z gwałtownym przyrostem
ludności pozaeuropejskiej na świecie. Zmiany wprowadzane w systemach
edukacyjnych poszczególnych państw europejskich powinny więc mieć na celu:
wdrożenie idei obywatelstwa europejskiego, wzmocnienie poprzez edukacje
europejskiej konkurencyjności, zabezpieczenie zatrudnienia, utrzymanie więzi
społecznych dzięki edukacji oraz pełne wykorzystanie możliwości
wykorzystywanych przez techniki informacyjne. Pierwszy z celów ma charakter
humanistyczny, w jego zakresie podstawowymi kompetencjami Europejczyków powinny
być poszanowanie różnic, znajomość innych kultur oraz znajomość języków obcych.
Pozostałe cele mają związek z przemianami w zakresie europejskiego kształcenia
zawodowego.
Aby udało zrealizować się cele związane z utrzymaniem
konkurencyjności produktów i technologii europejskich na rynkach światowych,
tym samym zapewniając Europejczykom zatrudnienie, konieczne jest podjęcie
całego szeregu działań. Ważne jest, aby przygotowywać obywateli do wykonywania
zawodów najbardziej poszukiwanych, co z kolei wiąże się z koniecznością
poznania zapotrzebowania na rynku na
konkretne kwalifikacje. W osiągnięciu wymienionych celów pomocne okazać może
się kształcenie pracowników twórczych, potrafiących współpracować w zespole, o
kompetencjach wielostronnych, umożliwiających łatwe zmienianie zatrudnienia i
przystosowywanie się do nowych wyzwań zawodowych. Kwestią istotną jest też na
pewno wychowanie do poszanowania odmienności i rozumienia innych europejskich
kultur, ułatwi to bowiem mobilność pracowników i zwiększy szanse na znalezienie
zatrudnienia w innych częściach zjednoczonej Europy. Raport Edukacja dla Europy
za istotne uważa również określenie kryteriów porównywalności kompetencji już
zdobytych. Problem ten wydaje się mieć
coraz większe znaczenie, w momencie, kiedy rynki pracy kolejnych państw
europejskich otwierają się na zatrudnienie Europejczyków spoza swoich granic.
W maju 2005 Parlament
Europejski oraz rada UE określiły listę ośmiu kompetencji kluczowych, do
których zaliczono: porozumiewanie się w języku ojczystym, porozumiewanie się w
językach obcych, kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne, kompetencje
informatyczne, zdolność uczenia się, kompetencje interpersonalne, obywatelskie,
międzykulturowe i społeczne przedsiębiorczość i ekspresja kulturalna[10].
W krajach Unii coraz Większa role przywiązuje się do kompetencji o charakterze
interdyscyplinarnym. A. Bogaj zwraca uwagę, że Polska również stosuje pojęcie
kompetencji kluczowych w przystosowywaniu oraz interpretacji wyników
gimnazjalnych[11]. Strategia systemu
edukacji na lata 2007-2013[12]
zakłada, że w Polsce - suwerennym członku UE - system edukacji będzie połączeniem
kształcenia i wychowania. System ten powinien być więc możliwością rozwoju
aspiracji osobistych, powinien przygotowywać aktywnych uczestników życia
gospodarczego i kulturalnego, w wymiarze lokalnym i globalnym. System edukacji,
szczególnie edukacji zawodowej, powinien odpowiadać dynamicznym zmianom
zachodzącym na rynku pracy. Ważne jest aby system taki nadążał za postępem naukowo-technicznym
oraz przeciwdziałał marginalizacji jednostek czy grup.
Podsumowując, wstąpienie Polski do Unii wiążę się z otwarciem wielu nowych perspektyw. Nowe
możliwości to jednak także nowe wyzwania, stąd też możliwość aktywnego udziału
w życiu Europy wymaga wprowadzania zmian również w systemie edukacji,
rozszerzając znacznie problematykę zainteresowania pedagogiki pracy.
[1]
Bogaj A., Kształcenie ogólne. Między tradycją a ponowoczesnością, IBE, Warszawa
200, s. 93
[2]
Albinowski S., Globalizacja – próba konfrontacji poglądów z rzeczywistością,
Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Warszawa 2004, s.13
[3]
Kwiatkowski M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwa
Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007, s. 49 i n.
[4]
Tamże, s.12
[5]
Tamże, s. 51
[6]
Bengtsson J., Rynki pracy przyszłości: wyzwania dla polityki edukacyjnej,
Wydawnictwo Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1996, s.54
[7]
Karpiński A., Przemiany strukturalne w gospodarce UE i Polski a warunki na
przyszłość, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN , 2004, s. 67
i n.
[8]
Beck U, Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Scholar,
Warszawa 2002, s. 207 i n.
[9]
Tamże, s. 208 I n.
[11]
Bogaj A., Szkoła w społeczeństwie demokratycznym, [w:] Szkoła a rynek pracy,
red. S.M. Kwiatkowski, PWN, Warszawa 2006, s. 121
[12]
Tamże, s. 125 i n.
Dziękuję za to opracowanie. Bardzo mi pomogło przed zbliżającym się egzaminem z pedagogiki pracy, szczególnie, że tematyka unijna należy do ulubionych naszej pani dydaktyk:)
OdpowiedzUsuń